Het stadsbeeld van Dordrecht was in vroegere jaren moeilijk denkbaar zonder Edad, die een schakel vormde tussen Dordrecht en de buitengemeenten. De Edad heeft verschillende eigenaren gekend, zoals Dirkzwager, Schram en Van Twist. Sinds 1941 is de familie Lipman eigenaar van het bedrijf.
Uit de hoeveelheid data en feiten die zijn genoemd in de historie van Edad, lichten we 1 april 1923 er uit als oprichtingsdatum van het bedrijf. Enkele weken voor die tijd ging het blijde bericht door s-Gravendeel en Wieldrecht dat er een bus zou gaan rijden van het s-Gravendeelse veer naar Dordrecht. En zowaar, op 2e Paasdag, kwam er s-middags om 13.00 uur een T-Ford omnibus aanrijden. Er was zoveel belangstelling dat de politie er aan te pas moest komen.
In de loop der jaren werd de bus als vervoermiddel populair, de diensten breidden zich uit en het wagenpark groeide. Men wilde uitstapjes maken en zo ontstond het touringcarbedrijf E.D.A.D. Een reisje naar Den Haag of Brussel was destijds een hele onderneming. De veertigerjaren brachten moeilijke tijden, maar het touringcarbedrijf ontwikkelde zich verder. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog kwamen er enkele nieuwe bussen bij: Kromhouts van fl. 16.000,00 per stuk; een vermogen in die tijd! Maar in de oorlog werden alle bussen gevorderd. Ze verdwenen naar Frankrijk en werden nooit meer teruggezien.
Aan het einde van de oorlog waren er geen bussen over en kwamen de activiteiten stil te liggen. Na de oorlog werd er met man en macht gewerkt om weer enkele wagens aan het rijden te krijgen. In 1948, toen we 25 jaar bestonden, floreerde Edad bijna beter dan ooit. Inmiddels was de passagiersboot ‘Thor’ aangeschaft, waarmee een veerdienst werd onderhouden tussen s-Gravendeel, Wieldrecht en Zwijndrecht. Bij de watersnoodramp van 1953 heeft Edad een grote rol gespeeld bij de evacuatie van de mensen uit de verdronken Hoeksche Waard.
Na 33 jaar de lijndiensten te hebben verzorgd in Dordrecht en omgeving, werd op 1 januari 1957 de concessie noodgedwongen overgedragen aan het destijds opgerichte Gemeentelijk Vervoerbedrijf, later Stadsvervoer Dordrecht. De Edad ging verder als touringcarbedrijf. Er werd een contract afgesloten voor vier bussen personeelsvervoer met ‘Johan de Wit’. In het centrum van Dordrecht werd een reisbureau geopend, we ontwikkelden een buitenland-programma met meerdaagse reizen en met groot succes werden ook de eerste dagtochten georganiseerd. De heer A.A.A. Lipman voor bekenden Arie of Aai zwaaide vanaf de veertiger jaren de scepter over het bedrijf.
Omstreeks 1965 kwam er door een aantal tegenslagen een kentering in het bedrijf, die een aantal jaren zou duren. Een ongeval in Zell, het wegvallen van een groot deel van het personeelsvervoer en het sterk teruglopen van de gezondheid van de heer A. Lipman waren enkele van de klappen die het bedrijf destijds te verwerken kreeg.
In de jaren ‘70 begint de Edad aan zijn tweede jeugd. Door een gedwongen verhuizing moest er een nieuwe garage worden gebouwd, het wagenpark werd verjongd en er werd onder meer een dubbeldekker aangeschaft (de 2e van Nederland). Diverse bedrijven werden benaderd voor het verzorgen van personeelsvervoer wat resulteerde in langdurige contracten met Grootint uit Zwijndrecht en de Suikerunie in Puttershoek. Dit zorgde voor een vaste bron van inkomsten. Er werd spreiding van de activiteiten nagestreefd en het accent werd mede gelegd op het ‘toervervoer’. Er werden luxe touringcars aangeschaft en reisprogramma’s ontwikkeld, met name op de markt van georganiseerde schoolreizen. Ook voor sportieve reizen voor groepen, zoals langlaufen en kanovaren was in die tijd veel belangstelling. Dat gold ook voor de georganiseerde reizen naar grote evenementen als popconcerten en voetbalwedstrijden.
In 1992 is de Edad personeelsvervoer gaan verzorgen voor Koni Schokdempers in Oud-Beijerland, dat we bijna 25 jaar hebben mogen uitvoeren, tot grote tevredenheid van beide kanten. Inmiddels rijden we voor meerdere organisaties en zijn we sinds … naast een touringcarbedrijf ook een taxibedrijf. Met zo’n 30 taxi’s en taxibusjes brengen we honderden kinderen veilig van en naar school. Op dit moment doen we dat in de Drechtsteden, de BAR-gemeenten en Geertruidenberg. Naar volle tevredenheid van onze opdrachtgevers.
U heeft inmiddels hopelijk een goed beeld van onze organisatie; een familiebedrijf dat al 94 jaar bestaat en is uitgegroeid tot een landelijk bekende naam op het gebied van personenvervoer met bussen en taxi’s.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer